Kenuzási alapok
Dátum: 2007-06-27 23:11:28


Néhány alapszabály vízitúrákhoz

Írta: Pityukám


Először is szeretném leszögezni, hogy ezt a pár gondolatot nem szentírásként kell kezelni, de ha ezt a néhány alapszabályt betartjátok, elég jó esélyel fogjátok jól érezni magatokat bármelyik folyón. Mi még a régi iskola tanai szerint nevelkedtünk, és ha akartuk, ha nem, meg kellet tanulnunk ezeket az alapelveket. Így utólag visszatekintve hálásak lehetünk, mert jó tanáraink voltak. Ezúton is tisztelettel megköszönnénk Lacinak és Csucsunak.

Kezdeném az elején. Nagyon fontos, hogy ha valaki nem tud úszni akkor mindenképpen vegyen fel mellényt!!! Ha van rá mód bizonyosodjatok is meg a kezdő személyzet úszástechnikájáról, és ha nem üzembiztos a tudás Ő is vegyen fel mellényt! A tapasztalt vízi embert is meg tudja lepni, amikor 35-40 fokos levegőről felhevült, izzadt testtel beleburkol a 15-20 fokos vízbe, és ha még egy kis ijedtség is társul az élményhez, akkor bizony csak hápog ám az ember és kapkod a levegő után. Ilyenkor ér rettenetesen sokat a mentőmellény!!!


A hajó személyzetét lehetőleg úgy állítsuk össze, hogy elöl és hátul (ha lehet) olyan ember legyen aki már találkozott kenuval életében (nem csak filmen és képeken!). Ugyanis a munka oroszlánrésze az övék. Az első ember a motor szerepét tölti be, a kormányos pedig irányítani fogja a kenut. Ha ők rendben ellátják feladataikat akkor tulajdonképpen a többi ülésen szinte bárki helyet foglalhat és minden bizonnyal jól fogtok szórakozni. Nem szerencsés mindenféle tapasztalat nélkül saját tudásotokra hagyatkozva egyedül elindulni. Egy könnyed délutáni kis evezgetés a következő kanyar után egy szempillantás alatt horrorrá válhat. Kérjetek segítséget azoktól, akiktől a kenukat bérlitek. A legtöbb ilyen cég rendelkezik megfelelő túravezetőkkel. Egy tapasztalt ember simán elvisz teljes biztonságban akár 10-15 fős, teljesen amatőrökből álló csapatot is. Még valami amit nem szabad elfelejteni, hogy mindig a víz az úr és mi csak vendégek vagyunk itt. A megfelelő tiszteletet meg kell adni a természetnek és akkor nem lesz baj.

Elindulás előtt nem árt egy pár szóval felkészíteni a népet mire is számíthat a vízen. Borulás esetén mi a teendő, akadályok kikerülésénél, ki és beszállásnál és egyebek.A későbbiekben ezekre még külön-külön kitérek. Ha nincs kísérő autó és a csomagjaitokat is viszitek magatokkal akkor legyen egy pár vízhatlan hordó és ezekbe vagy nylon zsákokba pakoljatok. Úgy próbájatok elhelyezni ezeket, hogy azok ne zavarjanak az evezésben. Van aki azt javasolja, hogy kötözzetek le minden csomagot, van aki azt, hogy ne. Ha hordóban vannak a cuccok akkor nem biztos, hogy érdemes lekötözni, hiszen a hordó fenn marad a vízen. Ilyenkor, borulás esetén, össze kell kórésznod egyenként a dolgaidat. Ha belekötöd és felborul vagy elsüllyed a csónak azt amúgy is nehéz lesz előhalásznod a víz alól, kiborítanod és újra talpra állítanod, pláne ha még ott lesznek belekötözve a csomagjaid is. Vagy a harmadik lehetőség, hogy el is veszik a kenu (bizony van ilyen is!), akkor viszont keresztet vethesz az összes cuccodra. Mindenki döntse el, melyiket választja. Magam sem bírtam még rájönni melyik megoldás a tutti.

Ha ezeket a dolgokat elrendeztük akkor beszállhatunk. Beszállásnál mindig folyásiránnyal szembe fordítjuk a csónakot. A személyzet megpróbálja stabilan megtartani a hajót és a kormányos száll be először. Ő a hajó leghátsó deszkáján foglal helyet, és a hajó külső oldalán, közvetlenül mellé leszúrja az evezőjét (ha lehet!). Ezzel elősegítve a stabilitást, míg a többiek beszállnak. A sorrend hátulról előre, és a végén száll be az első evezős. A hajó közepére lépjetek vigyázva, hogy ne lökjétek el a parttól és minél hamarabb üljetek le. A deszka közepére próbáljatok elhelyezkedni, majd nyomjátok le az evezőt a csónak mellé és már szállhat is be a következő, és így tovább.

Indulunk! Mindenki elhelyezkedett középre és kifordítottuk a csónak elejét, már kenuzunk is. A csónakban a kormányost illeti meg a "kapitányi rang". Rábíztátok az életeteket, a cuccaitokat(most már késő bánat), ezért szót is kell fogadnotok neki! Feladata a kenu és a legénység irányítása, bíztatása, megnyugtatása, és bizony a fegyelmezése is, ha kell. A ranglistán az első evezős (gépház) következik. A munka nagy része az övé. Ő a kormáyos szeme. Minden kanyarba ő ér először (4-5 méterrel előbb) és az összes víz alatti és feletti akadályt ő látja meg először. Ezeket az információkat sebbel-lobbal közli is a kormányossal. Rengeteget tud segíteni az irányításban is, és a rázós helyzetekben bizony bele kell kapaszkodnia a meregetőbe. Aztán már csak a "közlegények" maradtak. Nekik tulajdonképpen csak a nyűgösebb helyeken kell húzni, amúgy ha van kedve evez, ha nincs akkor meg nem, és élvezi a szép időt, a tájat és a friss levegőt.

A csónakban mindig egyenesen tartsátok magatokat. Ha belógó faág vagy bokor közeledik mindig(!) előre vagy hátra dőljetek, mert így nem billentitek ki a kenut az egyensúlyából. Elég, ha egy valaki oldalra dől és már jöhet is a buktautca.

Borulunk! Felborultunk! Hideg lesz a víz! Még, ha a csónakból nem is néz ki hidegnek. Nem szabad pánikolni! Próbáld meg nem eldobni az evezőt, mert segíteni tud fent maradni a vízen. Persze az életed a legfontosabb. Ha elmegy az evező az sem tragédia, nem merül el, majd megkeresitek, vagy ha nem lesz meg az sem akkora baj. A legtöbb kenu elejében és végében (soknak az aljában is) van légzsák és nem fog elsüllyedni. Ezért a kenu is segíteni fog neked a fennmaradásban. Próbálj meg visszakeveredni a csónak mellé és megfogni azt. A víz szépen oda fog sodorni (segíthetsz neki) benneteket a parthoz.


Az alábbiaknál feltételeztük, hogy csak sima burkesz volt. Előfordulhat azonban gorombább helyzet is. Na ilyenkor az egyetlen dolgod, fennmaradni a vízen, és a hátadra fordulva lábakat előre tolva minél előbb a partra jutni. Ha elöl vannak a lábaid akkor azok fognak először találkozni mindenféle fadarabokkal és kövekkel, így elkerülheted a komolyabb sérüléseket. Mindenki jól van. Megnyugodtatok. Szépen összeszeditek a cuccokat, a kenut. Kiborítjátok a vizet. Ha nem sérült meg a csónak bepakolhattok, beszállhattok és már mehettek is tovább.

A kiszállásnál (betervezett!) is a folyásiránnyal szembe fordultok és így közelítitek meg a partot. Leszúrjátok az evezőt, megint csak a külső oldalon és elkapjátok a növényzetet (ha van!). A kiszállás sorrendje fordított, mint beszállásnál, de a mechanizmusa ugyanaz. Első kiugrik (vigyáz, hogy ne lökje el a parttól a kenut), és már fogja is a csónakot. Ugrik a többi és a végén a kormányos. Az aznapi túra végén ajánlatos a csónakokat azonnal kiszedni a vízből és a táborhely közelébe vinni. Ha nem veszitek ki akkor jól kössétek ki valami tutti fix dologhoz és pillantsatok néha rá, mert ha a víz nem viszi el, akkor majd elviszi más!

A túra alatt és a táborhelyeken ne dobjatok el semmi szemetet, hiszen tudjátok, csak vendégek vagytok itt. Az utánatok érkező vendégek nem szeretnének a Ti szemetetekben sem evezni sem táborozni. Össze kell gyűjteni, és vagy haza vinni, vagy nagyjából minden partmenti faluban találtok szemétgyűjtőket akkor oda lehet bedobni. Ha hasonló szemléletű emberekkel találkoztok, mint amilyenek mi is vagyunk, és szemetelésen kapnak, bizony számíthatsz rá, hogy valaki megfogja a füled és összeszedeti veled!


Még valami! A vízen semmi helye az alkoholnak. Anélkül sem gyalog-galopp a vízitúra, nem kell még kísérteni a sorsot azzal, hogy isztok. A nap végén a tűz mellett, ott már lehet szipkázni, sőt! De ha este jól berúgtok, akkor is hagyjatok magatoknak elég időt reggel, hogy mindenki észhez térjen mielött elindulnátok.

Nagyvonalakban ennyi! Biztos, hogy nem teljeskörű a tájékoztatás és lesz köztetek kedves olvasók olyan, aki másképp csinálja, máshogy szokta. Nem is őket akarom meggyőzni a saját igazamról, de nálunk ez a pár szabály bevált, és az eddigi túráinkról mindig hazahoztunk mindenkit, és minden cuccot. Remélem nem vettem el ezzel a sok rinyálással a kedveteket, hogy vízre szálljatok. Ez nagyon jó szórakozás és kevés ilyen "sport" van, amivel ennyire közel kerülhetsz a természethez. Ez a pár "szabály", a megfelelő tisztelet, és biztos, hogy remekül fogtok szórakozni.




A hír tulajdonosa: Bugyborék Vízitúra és Szabadidõsport Egyesület
www.bugyborek.hu

A hír webcíme:
www.bugyborek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=2